Bij McLaren is de frustratie groot na de Grand Prix van Singapore, waar een strategische zet van Red Bull’s zusterteam Visa Cash App RB ervoor zorgde dat Lando Norris een waardevol punt verloor.
In de slotfase van de race besloot het team om Daniel Ricciardo naar binnen te halen voor een set zachte banden, puur met het doel de snelste ronde te rijden. Hoewel Ricciardo geen extra punten scoorde, was het effect voelbaar bij McLaren: Norris zag zijn snelste ronde, en daarmee een belangrijk punt, verdwijnen.
Ricciardo snoept punt af van Norris
Tot het moment van de pitstop van Ricciardo had Lando Norris de snelste ronde van de race in handen, wat hem 26 punten opleverde. Maar in een strategische zet van het zusterteam van Red Bull Racing wist Ricciardo in de laatste ronde de snelste tijd van Norris te verbeteren.
Hierdoor moest de McLaren-coureur een punt inleveren, een schijnbaar kleine gebeurtenis, maar met mogelijk grote gevolgen voor het kampioenschap. Norris heeft nu niet langer de controle over zijn eigen lot, wat voor onrust zorgt binnen McLaren.
De actie van het zusterteam van Red Bull zorgt voor veel verontwaardiging bij McLaren. Hoewel het verbeteren van de snelste ronde op zichzelf geen ongebruikelijke strategie is binnen de Formule 1, ligt de situatie gevoeliger door de banden tussen de teams. Visa Cash App RB, het zusterteam van Red Bull Racing, heeft dezelfde eigenaar als het hoofdteam. Dit roept vragen op over de eerlijkheid en integriteit van de competitie.
Zak Brown hekelt multi-ownership
McLaren-CEO Zak Brown heeft zich fel uitgelaten over de gang van zaken. Hij vindt het zorgwekkend dat teams met dezelfde eigenaar op deze manier invloed uitoefenen op de resultaten van andere coureurs.
Volgens Brown creëert het zogenaamde “multi-ownership” een oneerlijke situatie binnen de sport, iets wat volgens hem snel aangepakt moet worden door de FIA en de Formule 1-organisatie.
“Vanuit sportief oogpunt is dit teleurstellend,” zei Brown tegenover ORF. “Er zouden geen A-teams en B-teams of sportieve samenwerkingsverbanden op het circuit moeten zijn. Maar dat is precies wat we hier zagen. Hopelijk zal dit ene punt uiteindelijk niet het verschil maken in het kampioenschap, maar dat blijft nog afwachten.”
De kritiek van Brown richt zich niet alleen op de race in Singapore, maar ook op het bredere vraagstuk van teamdynamiek binnen de Formule 1.
Hij benadrukt dat het hebben van meerdere teams onder dezelfde eigenaar schadelijk kan zijn voor de sport, omdat het leidt tot situaties waarin de uitslag beïnvloed wordt door onderlinge samenwerkingen, in plaats van pure competitie op de baan.
Herhaalde waarschuwingen van McLaren
Dit is niet de eerste keer dat Zak Brown zijn zorgen uitspreekt over de nauwe banden tussen Red Bull en hun zusterteam. Eerder dit jaar had de McLaren-baas al gewaarschuwd voor de gevaren van het hebben van meerdere teams onder dezelfde paraplu. Hij stelde toen al dat deze situatie uniek is in de sportwereld en dat het tegen de principes van eerlijke concurrentie ingaat.
“Er is geen andere grote sport waar je twee teams kunt bezitten die tegen elkaar strijden,” zei Brown destijds. “In andere sporten is dit simpelweg niet toegestaan, omdat het te veel ruimte biedt voor politieke invloed en belangenverstrengeling. Denk aan het wisselen van spelers of het beïnvloeden van uitslagen. Dat willen we in de Formule 1 ook niet zien.”
Brown maakt zich sterk voor veranderingen binnen de sport om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen. Hij pleit voor strengere regels rondom eigenaarschap van meerdere teams, iets wat volgens hem zou bijdragen aan een eerlijker speelveld voor alle teams en coureurs.
Impact op het kampioenschap
Het wegvallen van een punt lijkt misschien onbeduidend, maar in de strijd om het kampioenschap kan elk punt cruciaal zijn. Voor Lando Norris en McLaren is elk verlies van een punt een klap, vooral gezien de felle concurrentie in de middenmoot. Het kampioenschap wordt vaak beslist door de kleinste marges, en dit soort strategische zetten van rivaliserende teams kunnen het verschil maken.
Norris en zijn team zullen ongetwijfeld teleurgesteld zijn, maar ze kunnen weinig anders doen dan zich richten op de komende races en proberen te herstellen van dit verlies. Voor McLaren blijft het echter een pijnlijke herinnering aan hoe teamdynamieken buiten hun controle soms hun seizoen kunnen beïnvloeden.
Toekomst van multi-ownership in de Formule 1
De discussie over het hebben van meerdere teams onder één eigenaar is verre van nieuw in de Formule 1. Toch lijkt de situatie rond Red Bull en hun zusterteam de discussie weer nieuw leven in te blazen.
McLaren is niet het enige team dat zich zorgen maakt over de mogelijke oneerlijkheid die hierdoor kan ontstaan, maar Zak Brown is wel één van de meest uitgesproken critici.
Of de FIA daadwerkelijk stappen zal ondernemen om de regels aan te passen, blijft afwachten. Voorlopig is het echter duidelijk dat McLaren en andere teams zich benadeeld voelen door deze samenwerkingen, en de druk op de organisatoren van de Formule 1 om in te grijpen zal alleen maar toenemen.
Wat vind jij? Moeten teams als Red Bull en hun zusterteam gescheiden worden om eerlijkheid in de sport te waarborgen? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!