Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan veroorzaakte McLaren ophef door gebruik te maken van een buigende achtervleugel die op rechte stukken een aerodynamisch voordeel opleverde voor coureurs Lando Norris en Oscar Piastri.
Deze innovatieve oplossing creëerde een soort mini-DRS, waardoor beide coureurs een hogere topsnelheid behaalden zonder nadelige gevolgen in de bochten. Het systeem trok echter de aandacht van concurrenten Ferrari en Red Bull Racing, die na de race hun ongenoegen uitten bij de FIA.
Innovatieve achtervleugel zorgt voor discussie
Het systeem dat McLaren gebruikte, werkte op een ingenieuze manier. Wanneer de auto’s een snelheid van meer dan 270 kilometer per uur bereikten, ging de bovenste flap van de achtervleugel aan de zijkanten openstaan. Dit creëerde een luchttunnel, wat resulteerde in een hogere snelheid op de rechte stukken.
Vooral op het uitdagende stratencircuit van Bakoe, waar topsnelheid cruciaal is, leverde dit een flink voordeel op. Ferrari-coureur Charles Leclerc zag hierdoor tijdens de race geen kans om Oscar Piastri te passeren, wat bijdroeg aan de uiteindelijke overwinning van de Australische coureur.
Het opmerkelijke voordeel van de flexibele vleugel zorgde na afloop voor woede bij Ferrari en Red Bull Racing, die McLaren ervan beschuldigden een oneerlijk voordeel te hebben gecreëerd. Beide teams dienden een klacht in bij de FIA, waarop het bestuursorgaan besloot de flexibele achtervleugel per direct te verbieden.
McLaren past vleugel aan, maar invloed blijft
Na het ingrijpen van de FIA werd McLaren opgedragen de achtervleugel aan te passen. Het Britse team liet destijds weten dat de omstreden vleugel alleen gebruikt zou worden op circuits met een lage downforce, zoals in Las Vegas.
Volgens McLaren zou de aanpassing geen grote invloed hebben op de prestaties van het team of de titelstrijd tussen Lando Norris en Max Verstappen.
Dit leek aanvankelijk de lucht te klaren, maar tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten bleek dat McLaren toch meer moest veranderen dan gedacht.
In Austin onthulde het team namelijk dat niet alleen de vleugel voor Las Vegas, maar álle achtervleugels van hun auto’s aangepast moesten worden.
Dit nieuws zorgt voor nieuwe vragen over het effect van deze wijzigingen op de prestaties van Norris en Piastri gedurende de rest van het seizoen.
Kleine aanpassingen, grote gevolgen?
McLaren heeft naar eigen zeggen proactief gehandeld na de beslissing van de FIA en benadrukt dat de aanpassingen die zijn doorgevoerd minimaal zijn.
“Zoals eerder vermeld, heeft McLaren proactief aangeboden om wat kleine aanpassingen aan onze achtervleugel te doen na de GP van Azerbeidzjan.
We hebben sinds Baku in meer of mindere mate kleine aanpassingen aan al onze achtervleugels gedaan om verdere problemen op dit gebied te voorkomen,” aldus het team in een officiële verklaring.
Hoewel McLaren volhoudt dat de aanpassingen klein zijn, blijven er vragen over de impact op het veld. In de Verenigde Staten kampte Lando Norris al met balansproblemen tijdens de Sprint kwalificatie, waarin hij uiteindelijk als vierde eindigde.
De Brit gaf na afloop aan dat hij de hele dag moeite had om de juiste afstellingen te vinden, wat de vraag doet rijzen of de veranderingen aan de vleugel hier een rol in speelden.
De strijd om de titel blijft spannend
Ondanks de aanpassingen blijft McLaren strijden om een goede positie in het kampioenschap. Lando Norris bevindt zich nog steeds in de race voor de titel, maar zal moeten wennen aan de nieuwe dynamiek van zijn auto na de wijzigingen.
Voor Oscar Piastri is het eveneens een uitdaging om consistent te blijven presteren, vooral nu de auto iets anders reageert dan voorheen.
De komende races zullen uitwijzen in hoeverre de aanpassingen aan de vleugel invloed hebben op de prestaties van het team.
Vooral de Grand Prix van Las Vegas, waar de omstreden vleugel oorspronkelijk voor bedoeld was, zal in de schijnwerpers staan. McLaren hoopt daar alsnog hun voorsprong te kunnen behouden, ondanks de doorgevoerde veranderingen.
Wat betekent dit voor de toekomst?
De kwestie rondom de flexibele achtervleugel roept ook bredere vragen op over innovatie en reglementen in de Formule 1.
Teams blijven op zoek naar manieren om hun prestaties te verbeteren binnen de grenzen van de regels, maar zoals McLaren heeft ondervonden, ligt de grens tussen creativiteit en een regelovertreding soms dun.
De FIA heeft laten zien snel in te grijpen wanneer er vermoedens zijn van oneerlijke voordelen, en het is waarschijnlijk dat andere teams nu extra waakzaam zullen zijn.
Voor McLaren betekent dit dat ze hun seizoen op een aangepaste manier moeten voortzetten, terwijl de rest van de teams de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houdt.
Wat vind jij van de aanpassingen die McLaren heeft doorgevoerd? Denk je dat dit invloed heeft op de prestaties van Norris en Piastri? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!