Max Verstappen zal zijn volgende wereldtitel gewoon op de baan moeten veiligstellen. De hoop dat de FIA zou ingrijpen na vermeende overtredingen van het budgetplafond door enkele rivaliserende teams, blijkt namelijk ongegrond. Nieuwe informatie wijst uit dat McLaren, waarvan eerst gedacht werd dat het over de limiet was gegaan, volledig vrijuit gaat.
FIA-onderzoek brengt duidelijkheid
De FIA bevestigt dat McLaren niet betrokken is bij enige schending van de financiële regels. Dat betekent dat er geen puntenaftrek of andere sancties zullen volgen die Verstappen indirect in de kaart zouden kunnen spelen. De wereldkampioen van Red Bull Racing zal dus zonder hulp van buitenaf zijn dominantie moeten bewijzen op het asfalt zelf.
Aanleiding voor het onderzoek waren geruchten dat meerdere teams in 2024 opnieuw over de zogenoemde budgetcap heen zouden zijn gegaan. De internationale autosportfederatie liet daarop weten streng op te treden tegen elke overtreding. Voor de fans van Verstappen leek dat even goed nieuws — vooral als concurrenten als McLaren of Mercedes daardoor hard geraakt zouden worden.
Aston Martin maakt kleine fout
Volgens de Italiaanse krant Corriere della Sera blijkt echter alleen Aston Martin een officiële fout te hebben gemaakt. Die overtreding is bovendien puur administratief: het team zou een document te laat hebben ondertekend, maar is wél binnen het toegestane budget gebleven. Een procedurefout dus, geen financiële misstap.
De verwachting is dat Aston Martin daarvoor slechts een kleine geldboete krijgt, vergelijkbaar met de sanctie van enkele jaren geleden. Toen betaalde het Britse team ook al een bedrag voor een vergelijkbare administratieve fout.

Ferrari schoon, Red Bull onder controle
Ook Ferrari lijkt geen enkel probleem te hebben. De Italiaanse renstal heeft haar financiële administratie volgens de regels aangeleverd en blijft keurig binnen de budgetgrenzen. Daarmee blijven enkel Mercedes en Red Bull over als mogelijke aandachtspunten, maar volgens de beschikbare informatie hebben ook zij zich aan de regels gehouden.
Red Bull heeft bovendien geleerd van 2021, toen het team 1,6% over de toegestane limiet ging. Dat leverde destijds een boete van zes miljoen pond op én een vermindering van 10% van de windtunneltijd. Sindsdien zou de Oostenrijkse renstal haar financiële huishouding strak op orde hebben.
Mercedes onder vergrootglas
De enige renstal waar nog wat onrust rond heerst, is Mercedes. Er zouden kleine onduidelijkheden zijn in de financiële rapportage, maar van een daadwerkelijke overtreding is geen sprake. Toch houdt de FIA de situatie nauwlettend in de gaten. Mocht er alsnog iets mis blijken, dan kan de straf zwaar zijn — variërend van puntenaftrek tot beperking van ontwikkeltijd.

Verstappen moet het zelf doen
Voor Max Verstappen verandert dit alles weinig: hij zal zijn titelkansen zelf veilig moeten stellen. De hoop op een administratieve meevaller is vervlogen, maar dat lijkt hem weinig te deren. De Nederlander heeft in de afgelopen seizoenen al meermaals bewezen dat hij geen hulp nodig heeft om te winnen.
De conclusie is helder: het FIA-onderzoek heeft de meeste teams vrijgepleit, waardoor het kampioenschap opnieuw puur op sportieve gronden wordt beslist. Verstappen kan dus alleen nog via zijn eigen prestaties op weg naar nog een wereldtitel — precies zoals hij dat het liefst ziet. 🏁








