Martin Brundle heeft zich na de Grand Prix van Mexico kritisch uitgelaten over Max Verstappen. Volgens de oud-Formule 1-coureur had de Nederlander een stevige straf moeten krijgen voor zijn actie in de eerste bochtencombinatie van de race. Als het aan Brundle had gelegen, was Verstappen zelfs zonder punten geëindigd.
Tijdens de start in Mexico kwamen Verstappen, Charles Leclerc, Lewis Hamilton en Lando Norris zij aan zij op de eerste bocht af. Maar met vier auto’s naast elkaar was er simpelweg te weinig ruimte. Zowel Verstappen als Leclerc moest uitwijken en sneed de tweede bocht af, waarna ze allebei terugkeerden op de baan. De FIA besloot geen straf uit te delen, omdat beide coureurs hun positie teruggaven.
Toch is Brundle het niet eens met die beslissing. In zijn ogen had Verstappen voordeel behaald door buiten de baan te gaan en had hij daar een straf voor moeten krijgen. “Max had een straf moeten krijgen,” zei Brundle in The F1 Show. “Als je je auto helemaal aan de buitenkant zet in een situatie met vier auto’s naast elkaar, dan weet je dat het misgaat. Max kwam op het gras terecht, maar hij bleef gewoon op het gas staan. Hij deed geen enkele poging om de bocht echt te nemen.”

De voormalig coureur benadrukte dat Verstappen er handig mee wegkwam, maar dat zo’n actie in de toekomst ontmoedigd moet worden. “Hij nam bewust het risico, wetende dat hij kon blijven doorrijden. Als de rollen waren omgedraaid, had Max waarschijnlijk via de boordradio geklaagd dat een ander hetzelfde deed. Nu bleef het stil.”
Volgens Brundle is de FIA te mild geweest. Hij vindt dat het incident een duidelijke overtreding was van de regels over baanlimieten. “Ik moet zeggen, hij reed handig over het gras, maar dat maakt het niet goed. Dit soort situaties zorgen ervoor dat andere coureurs denken: ‘Als hij ermee wegkomt, waarom zou ik het dan niet doen?’”
Brundle pleit zelfs voor strengere maatregelen. Een tijdstraf zou volgens hem niet genoeg zijn geweest om dit soort gedrag af te schrikken. “Als ik steward was geweest, had ik een drive-through penalty gegeven. Dat zou een duidelijk signaal afgeven: dit soort acties horen niet thuis in de eerste ronde van een race. Anders wordt het chaos.”
De Brit begrijpt dat de start altijd hectisch is, maar benadrukt dat coureurs binnen de baanlimieten moeten blijven. “De jongens die netjes op de baan bleven, verloren terrein, terwijl anderen via het gras posities wonnen. Dat kan niet de bedoeling zijn. We moeten regels hebben die consequent worden toegepast.”

Met zijn uitspraken gooit Brundle opnieuw olie op het vuur in de discussie over hoe streng de FIA moet optreden bij startincidenten. Waar sommige analisten vinden dat de beslissing van de wedstrijdleiding juist bijdroeg aan een spannende race, ziet Brundle het anders. “Zolang we dit toestaan, blijft het rommelig. De eerste ronde hoort spannend te zijn, maar wel eerlijk.”
Voor Verstappen had de kritiek geen gevolgen — hij behield zijn punten en eindigde opnieuw op het podium. Maar volgens Brundle is het hoog tijd dat de FIA een duidelijkere lijn trekt. “Dit was geen racefout, dit was een bewuste keuze. En die hoort bestraft te worden.”







