De entree van Noa Lang bij de trainingscampus van Oranje in Zeist, voorafgaand aan de Nations League-wedstrijden tegen Spanje, leek op het eerste gezicht weinig bijzonders. Totdat je beter keek. De aanvaller van PSV verscheen met een opvallend stuk plastic in zijn mond, wat bij veel kijkers tot vragen leidde. Pas nu wordt duidelijk wat er werkelijk speelde: Lang gebruikte het media-moment om ongemerkt reclame te maken voor een wegwerptandenborstel.

Opvallend accessoire krijgt plots betekenis
Toen de beelden van de aankomst van de internationals online kwamen via het officiële kanaal van OnsOranje, ging de meeste aandacht uit naar de gebruikelijke begroetingen en modekeuzes van de spelers. Toch viel Lang op met een vreemd ogend voorwerp dat uit zijn mond stak. Destijds werd er slechts lacherig over gedaan op social media: had hij iets gegeten, was het een vergeten gadget, of gewoon een stijlstatement?
Donderdag plaatste Lang echter zelf een foto van zijn aankomstmoment op Instagram, mét het plastic nog zichtbaar tussen zijn tanden. En deze keer mét een duidelijke verwijzing naar een commerciële partij. De link in zijn verhaal bracht volgers direct naar een webshop die wegwerptandenborstels verkoopt. Op de foto, genomen vanuit een andere hoek dan in de officiële video van OnsOranje, is ook duidelijk de verpakking van het product in beeld gebracht.
Slimme marketing of ongepaste actie?
De actie van Lang roept vragen op. Was dit een doordachte samenwerking met het tandenborstelmerk, bedoeld om via de exposure van Oranje wat extra aandacht te genereren? Of was het simpelweg een spontane actie, bedoeld als grapje voor zijn volgers, die toevallig ook commercieel uitpakte? Vanuit de KNVB is nog geen reactie gekomen op de ‘sluikreclame’, al wordt dergelijke promotie normaliter niet gewaardeerd tijdens officiële momenten van het nationale elftal.
Het moment van aankomst in Zeist is traditioneel een belangrijk media-moment. De beelden worden breed gedeeld via officiële kanalen en trekken veel kijkers. Spelers zijn zich daarvan bewust, en hun gedrag tijdens die eerste minuten wordt nauwlettend gevolgd. Dat Lang dit moment koos om het product te tonen, lijkt dus geen toeval.
Instagramfoto zet het mysterie in perspectief
Op Langs Instagram is te zien dat hij zijn marketingactie bewust heeft ingezet. De foto is scherp, duidelijk in scène gezet en voorzien van een tag naar het merk. Dat lijkt erop te wijzen dat er sprake is van een samenwerking. In de reacties onder de post wordt het moment zowel bejubeld als bekritiseerd. Sommige fans vinden het ‘typisch Noa’ en prijzen zijn gevoel voor humor, terwijl anderen vinden dat het nationale elftal niet het podium moet zijn voor reclame.
De actie roept ook herinneringen op aan eerdere gevallen waarin sporters producten in de spotlights zetten tijdens mediaoptredens, vaak zonder dat vooraf duidelijk is of dat met toestemming van de club of bond gebeurt. Dergelijke acties balanceren op het randje van wat toegestaan is en kunnen reputatieschade veroorzaken – voor speler én merk.
Geen reactie vanuit KNVB of PSV
Vooralsnog is het stil vanuit Zeist en Eindhoven. Noch de KNVB, noch PSV heeft gereageerd op de actie van hun speler. Aangezien het om een relatief onschuldig product gaat – een tandenborstel – lijkt de kans klein dat er officiële maatregelen worden genomen. Toch zou het kunnen dat de bond in gesprek gaat met Lang over het protocol rondom sponsoruitingen tijdens officiële momenten.
Bij eerdere incidenten rondom ongewenste promotie tijdens Oranje-activiteiten werd er wel ingegrepen. Spelers worden doorgaans vooraf geïnstrueerd over wat wel en niet toegestaan is tijdens media-optredens in KNVB-verband. Of Lang zich daar bewust overheen heeft gezet, of dat hij simpelweg een kans zag voor een ludieke actie, is vooralsnog onduidelijk.
Is tandenpoetsen nu trending onder voetbalfans?
Wat de actie in elk geval wél heeft bereikt, is ophef én aandacht. De tandenborstel in kwestie staat inmiddels centraal in talloze memes en discussies op social media. Supporters vragen zich af of Lang het product daadwerkelijk zelf gebruikt of gewoon slim inspeelde op een marketingdeal. De webshop van het merk zag de afgelopen dagen een stijging in bezoekersaantallen, melden bronnen rond het bedrijf.
Noa Lang staat al langer bekend om zijn uitgesproken stijl en drang om op te vallen, zowel op als buiten het veld. Deze actie past naadloos in dat plaatje. Of je het nu slim of ongepast vindt, hij heeft zijn boodschap overgebracht en dat zonder één woord te zeggen.
Wat vind jij: slimme zet of ongepaste reclame in Oranje-shirt? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.