De kaartverkoop voor de thuiswedstrijden van Ajax zorgt opnieuw voor grote frustratie onder fans. Wat eigenlijk een feestelijke gebeurtenis had moeten zijn – het bemachtigen van tickets voor topduels in de Johan Cruijff ArenA – is voor veel supporters uitgelopen op een deceptie. Vooral de verkoop van kaarten voor De Klassieker tegen Feyenoord en het duel met AZ verliep allesbehalve soepel. Beide wedstrijden zijn inmiddels volledig uitverkocht, maar veel trouwe fans hebben misgegrepen. En dat komt volgens hen niet door te laat zijn, maar door de aanhoudende problemen met het online verkoopsysteem van de club.

De klachten zijn niet mals. Waar seizoenskaarthouders drie dagen geleden al konden bijbestellen, en leden een dag later hun kans kregen, bleken velen niet eens binnen te komen op de verkooppagina. Lange wachttijden, vastlopende pagina’s en het kwijtraken van kaarten in het winkelwagentje waren aan de orde van de dag. De reacties op sociale media liegen er dan ook niet om.
“Uren gewacht voor niets, pleur toch op man, wat een waardeloos systeem,” schreef een teleurgestelde fan op X (voorheen Twitter). Een ander klaagt dat hij vijf kaarten in zijn winkelwagen had, maar eruit werd gegooid net voor het afrekenen. “En dan betaal je daar ook nog €60 tot €70 per kaartje voor,” voegt hij gefrustreerd toe.
Ook het transferbeleid van de club moet het ontgelden. “We verlengen Berghuis en Klaassen, maar een fatsoenlijk verkoopsysteem is te veel gevraagd,” stelt een supporter cynisch. Volgens anderen herhaalt het drama zich elk jaar opnieuw en lijken de klachten maar weinig effect te hebben. “Weer hetzelfde liedje als gisteren. Ongekend,” klinkt het. “Jullie jagen zo heel veel mensen weg bij de club,” zegt een ander, die duidelijk niet voor het eerst wordt geconfronteerd met de digitale chaos.
Het systeem lijkt vooral tijdens piekmomenten – zoals bij populaire wedstrijden tegen traditionele rivalen – niet bestand tegen de grote stroom bezoekers. Supporters worden in wachtrijen gezet van soms meer dan anderhalf uur, om vervolgens alsnog buiten te vliegen zodra ze aan de beurt zijn. Voor een club met de statuur en achterban van Ajax is dat moeilijk te verdedigen, vinden veel fans. Zeker omdat het hier om loyale aanhangers gaat die jaar in, jaar uit hun steun betuigen.
Of Ajax actie gaat ondernemen, is op dit moment nog onduidelijk. Er is vanuit de club nog geen officiële reactie gekomen op de vele klachten. Wel lijkt het duidelijk dat het systeem dringend aan vernieuwing toe is. Wat bedoeld is als een kans om de liefde voor de club live te beleven, verandert nu voor veel fans in een frustrerende ervaring die hun band met de club eerder schaadt dan versterkt.
Een oplossing zou niet alleen een technisch beter platform zijn, maar ook meer transparantie over het verkoopproces, zodat fans weten waar ze aan toe zijn. Tot die tijd blijft het voor veel Ajacieden hopen op geluk, een snelle internetverbinding – en vooral een hoop geduld.